3 Points ...
Friday, September 16, 2005
از سال 1997 زمان زیادی گذشته.در اون زمان هنوز برای جستجوی هر چیزی به سراغ گوگل نمی رفتیم ولی الان دیگه جستجو در گوگل به یکی از عادتهای ما تبدیل شده...کاری که شرکتها هم برای استخدام نیروهای جدید به اون روی اوردن.اونها نام شما رو در گوگل وارد می کنن و هر جا نام و نشانی از شما باشه جلوی چشمشون سبز میشه. مثلا اگه در بلاگتون جوگیر شدین و درباره ی چیزهای بخصوصی حرف زدین ویا یه عکس واقعی از خودتون و حتی دستکاری شده که یکی از دوستانتون برای شوخی در اینترنت قرار داده و شما رو در وضعیت نامناسبی نشون میده رو گوگل پیدا می کنه و دلیلی میشه برای استخدام نکردن شما! ...چیزی که باهاش روبرو شدین چیزی نیست جز "چرک دیجیتالی"!... یا:
Digital dirt
جستجوی اینترنتی سوابق افراد امروز کم کم داره به یه جریان عادی تبدیل میشه.سه چهارم شرکتهایی که می خوان نیروی جدید استخدام کنن در مورد متقاضیان جستجوی اینترنتی انجام می دن و از هر 4 متقاضی یک نفر به دلیل چیزهایی که در این جستجوها پیدا میشه استخدام نمیشه!
شاید بگین عقاید شما,چرت و پرت گفتنهاتون و چیزهای دیگه که در لحظات شوخی و تفریح از خودتون به جا گذاشتین هیچ ربطی به شایستگیهای شغلی شما نداره ولی مدیر اجرایی شرکتی که این تحقیق رو انجام داده یعنی دیوید اپتن میگه:(EXecunetشرکت )
"دوست داشته باشین یا نه این نشون میده که شما بین ساعت 9شب تا 5 صبح چطور خودتون رو به دنیا نشون میدین!"
یه تحلیلگر دیگه به اسم چارلی ادانل میگه: "این نشون میده که شما نمی دونین چطور شهرت حرفه ایتون رو مدیریت کنین...لازم نیست وانمود کنین که زندگی بعد از ساعت کاری ندارین, فقط باید حواستون باشه که عکسهایی در وضعیت نامناسب از شما در اینترنت منتشر نشه!"
خیلی از باورها و عقایدتون هم ممکنه که شغلهای خاصی رو بپرونه! بنابراین مواظب باشین...
البته همیشه راه فرار هم هست: "تو نمی خوای سواری روی موج دیجیتالی رو از دست بدی.یه چیز تاریخی که می خوای بخشی از اون باشی.بنابراین بهترین راه اینه که اسم مستعار برای خودت انتخاب کنی." کیشا ریچموند میگه این کار از خلوت شما محافظت می کنه...
یه چیز خیلی دردناک اینه که حتی اگه پاک پاک هم باشین, باز هم ممکنه که چرک دیجیتالی به سراغتون بیاد! مثلا یه هم نام شما می تونه کلی دردسر براتون دست و پا کنه و شما بمونین و اش نخورده و دهن سوخته!...یکی از راههای در امان موندن از این بدبختی! استفاده از :
Google Alert
اسمتون رو در این بخش وارد کنین.گوگل هر وقت خبری رو ببینه که اسم شما هم توی اون وجود داشته باشه به شما ایمیل میزنه و شما خبردار میشین! به همین سادگی! ...اگه چیز نامطلوبی در این خبر درباره ی فرد هم نام شما باشه می تونین زودتر اقدامات لازم رو انجام بدین تا گرفتار عواقب اون نشین.البته این ویژگی گوگل فقط بخشی از وب رو پوشش میده و برای خبردار شدن از بقیه ی چیزهای مربوط به خودتون باید یه کمی به خودتون زحمت بدین...
اگر فکر کردین که اینها همش یه جوکه و دارین می خندین باید بگم که متاسفانه دارین اشتباه می کنین...دیگه هر ردپای شما تو وب می تونه علیه خودتون استفاده بشه.اونوقت شما می مونین و یه لبخند بزرگ! چون بدجوری پته تون رو اب ریخته شده!!! بهتره که از همین الان مواظب چرک دیجیتالی باشین...مثل اینکه برادر بزرگ بدجوری رشد کرده و جدی جدی بزرگ شده!...یه نگاه به مورد زیر بندازین تا همه چیز دستتون بیاد:
"همیلتون لین خیلی راحت روی صندلی نشست. خودش رو برای مصاحبه استخدام در بخش <اینترنت اکسپلورر> مایکروسافت کاملا اماده کرده بود.روبرویش هم مدیر این بخش نشسته بود و چشمش مدام به صفحه ی مونیتور بود.لین فکرش رو هم نمی کرد که اون داره به چی نگاه می کنه که علت استخدام نشدن اون توی مایکروسافته.روی مونیتور جناب مدیر, وب سایت شخصی همیلتون به چشم می خورد و جملاتی که مطمینا مایکروسافتی ها اصلا از اون خوششون نمی اومد.لین به مردم توصیه کرده بود که به جای اینترنت اکسپلورر از نت اسکیپ استفاده کنن. یه تصویر بیل گیتس هم که به شکل شیطان دراومده بود روی صفحه ی نمایش بود! عکسی که به سایت گروه متنفران از بیل گیتس لینک داده بود!....بنابراین بدون اینکه لین کلمه ای حرف بزنه از طرف مدیر به راه خروجی شرکت راهنمایی شد!!!..."

Labels: