3 Points ...
Friday, August 19, 2005
Cogito ergo sum...
..."می اندیشم پس هستم"
اصل هفتم از کتاب اصول دکارت
این مشهورترین اصلیه که حتی در اگهیهای تبلیغاتی هم ازش بهره می برند اما موارد مصرفش,چیزه دیگه ایه!...
حتما تا حالا براتون پیش اومده که به بعضی از مسایل شک کنین.اینکار هر روز منه! به خاطر همین شاید هیچ کس رو به اندازه ی دکارت قبول نداشته باشم.بیشتر از اینکه ذهن ریاضی وارشو بخوام تحسین کنم باید ذهنیت فیلسوفیش رو دوست داشته باشم!...در دوره دکارت دادگاه های تفتیش عقاید یا انکزیسیون رواج داشت اما با توسعه علم و کم شدن نفوذ کلیسا,مساله شک پررنگ تر شد.با این همه کلیسای کاتولیک روم در 1663 اثارش رو جز کتب ضاله اعلام کرد!...این حرکت شاید در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شذه باشه ولی در ایران همچنان وجود داره...البته در ایران معمولا علاوه بر جمع شدن کتب,باید ممنوع القلم و تصویر شدن, غیب شدن از انظار عمومی به جرمی واهی و برای مدت بالای 1 سال!,تست انواع شکنجه های جدید با طعم های مختلف!,تفتیش از خونه ی شخصی و خوردن انگ فساد اخلاقی و اجتماعی و چند تا کوفت و زهر مار کوچولوی دیگه به خودت,وکیلت و خانواده ات رو هم بهش اضافه کرد! ...بگذریم!
مرحوم دکارت! تا جایی پیش میره که میگه:
"من در اینکه شک میکنم,نمی توانم شک کنم"... !
ولی ما باید در چیزی که شک می کنیم همچنان در شک بمونیم!...یعنی می اندیشیم پس هستیم!!!

Labels: